Meditáció – gyakorlati útmutató

 

Ezt a gyakorlati útmutatót meditációhoz Mesterem, Sri Chinmoy írásai alapján állítottam össze.
Az idézőjelbe szedett részek idézetek Sri Chinmoy írásaiból.

PDF-ben is letöltheted

„Meditációja megadta neki, amije volt: szeretetet.
A szeretettel megváltoztatta a világ arcát.”
- Sri Chinmoy

 

Hogyan kezdjük a meditációt?

„Ha egészen kezdő vagy, az a legjobb, ha elolvasol néhány spirituális könyvet. Ettől inspirációt nyersz. Olyan spirituális mesterek könyveit olvasd, akikben teljesen megbízol. Vannak mesterek, akik elérték a legmagasabb tudatot, és ha az ő könyveiket olvasod, az kétségkívül inspirálni fog.”

Könyvajánló: Sri Chinmoy: Meditáció
http://www.sorsnavishop.hu/meditacio-285

Sok hasznos írást és gyakorlatot találsz a következő honlapon is:
www.meditalj.hu

 

Gyakorold a meditációt másokkal együtt

„Az is jó, ha olyan emberekkel érintkezel, akik a meditációt már egy ideje gyakorolják. Ezek az emberek nincsenek abban a helyzetben, hogy tanítsanak, de inspirálni tudnak. Még ha csak mellettük ülsz, miközben ők meditálnak, belső lényed tudat alatt akkor is bizonyos meditatív erőhöz jut tőlük. Nem lopsz el semmit. Belső lényed egyszerűen csak hagyja, hogy ezek az emberek segítsenek neki, anélkül, hogy ennek külsőleg tudatában lennél.”

Budapesten minden pénteken nyitott meditációt tartunk 19 órától
Bővebb információ:
http://gunagriha.org/nyitott-meditaciok-budapesten-minden-penteken/

Gyere el személyesen Gunagriha egyik előadására.
Gunagriha előadás naptára:
http://gunagriha.org/eloadasok/

 

Mi a meditáció?

„A meditáció nem pusztán annyit jelent, hogy öt-tíz percet csendben ülünk. A meditáció tudatos erőfeszítést követel. Az értelmet nyugodttá és csendessé kell tenni. Ugyanakkor az értelem éber is kell legyen, hogy semmi zavaró gondolatot vagy vágyat ne engedjen belépni. Amikor értelmünket nyugodttá és csendessé tudjuk tenni, érezni fogjuk, hogy egy új teremtés virrad föl bennünk. Ha az értelem üres és békés, és egész lényünk egy üres edénnyé válik, akkor belső lényünk végtelen békét, Fényt és üdvösséget tud lehívni, hogy belefolyjék ebbe az edénybe, és megtöltse azt. Ez a meditáció.”

„A meditáció olyan, mintha leszállnánk a tenger mélyére, ahol minden békés és nyugodt. Meglehet, hogy a felszínt hullámok sokasága borzolja, de a tenger ez alatt érintetlen marad. A tenger, legmélyebb mélységében, tiszta csend. Amikor meditálni kezdünk, először saját belső létünkhöz próbálunk eljutni, valódi létezésünkhöz – azaz, mondhatni, a tenger fenekére. Itt nincsenek ránk hatással a külső világból jövő hullámok. A félelem, kétség, aggodalom és mindennemű világi nyugtalanság szertefoszlik, mivel bennünk szilárd béke van. Mivel értelmünk tiszta béke, tiszta csend és tiszta egység, a gondolatok nem érinthetnek meg. Mint a halak a tengerben, fickándoznak és tovaúsznak, de nem hagynak nyomot. Tehát legmagasabb meditációnkban úgy érezzük, hogy a tengerben vagyunk, és a tenger állatai nem befolyásolhatnak minket. Úgy érezzük, mi vagyunk az ég, és a szárnyaló madarak nincsenek hatással ránk. Értelmünk az égbolt és szívünk a határtalan óceán. Ez a meditáció.”

Bővebben olvashatsz a meditációról:
http://meditalj.hu/meditacio/

Mi a meditáció valójában? Nézd meg az alábbi rövid videót:
https://www.youtube.com/watch?v=dsvQpt1bTNw

 

Az elme lecsendesítése

Függetlenül attól, hogy melyik meditációs utat követjük, mindig az a legfontosabb, hogy az értelmet nyugodttá és csendessé tegyük. Ha az értelem állandóan ide-oda kapkod, és folytonosan a kegyetlen gondolatok áldozatául esik, akkor a kereső egyáltalán nem halad előre. Az elmét nyugodttá és csendessé kell tenni, hogy a kereső teljesen tudatában legyen annak, amikor a Fény lejön fentről. A kereső a Fény tudatos megfigyelésével és elfogadásával mély meditációba kerül, és érzékeli életének tisztulását, átalakulását és megvilágosodását.

Hogyan tehetjük az értelmet csendessé és nyugodttá? Az értelemnek megvan a saját ereje, és ez az erő most erősebb, mint a meditációra való készséged és eltökéltséged. De ha segítséget tudsz kérni a szívedtől, akkor fokozatosan képessé válsz ellenőrzésed alatt tartani az értelmet. A szív ugyanakkor maga is állandó segítséget kap a lélektől, amely csupa Fény és csupa erő.

Miért meditálunk?
http://gunagriha.org/meditacio/miert-meditalunk/

 

Kezdd koncentrációval

„A kezdő legjobban teszi, ha koncentrációval kezd. Különben alig kísérli meg értelmét lecsendesíteni és kiüresíteni, máris nemkívánatos gondolatok milliói fognak beléhatolni, s így képtelen lesz akár egy másodpercet is meditálni. Ha azonban koncentrálsz, akkor kihívod azokat a hamis gondolatokat, amelyek megpróbálnak belédhatolni. Az elején tehát gyakorold pár percig a koncentrációt. Néhány hét vagy hónap után meditálni is megpróbálhatsz.”

Koncentrációs gyakorlatokat itt találsz:
http://meditalj.hu/meditacios-gyakorlatok/koncentracio-a-meditacio-kezdete/

 

Néhány meditációs alapgyakorlat

1, Gyermek a virágoskertben

„Amikor meditálni kezdesz, próbáld meg azt érezni, hogy gyermek vagy. A gyermeknek még nincs fejlett értelme. Az értelem csak tizenkét, tizenhárom éves korban kezd intellektuálisan működni. De ezelőtt a gyermek csupa szív. A gyermek úgy érzi, hogy nem tud semmit. Nincsenek előítéletei a meditációval és a spiritualitással kapcsolatban. Mindent újonnan akar megtanulni.

Először érezd, hogy gyermek vagy, és képzeld el, hogy egy virágoskertben állsz. Ez a virágoskert a szíved. Egy gyerek órák hosszat el tud játszani a kertben. Egyik virágtól a másikig megy, de nem megy ki a kertből, mert örömét leli a virágok szépségben és illatában. Érezd, hogy van benned egy kert, és addig időzhetsz benne, ameddig csak akarsz. Így megtanulhatsz a szívedre meditálni.”

 

2, Légzőgyakorlat bizonyos tulajdonságokért

„Az első tulajdonság, amire a légzőgyakorlatok végzésekor gondolnod kell, a tisztaság. Ha belégzéskor érezni tudod, hogy a lélegzet közvetlenül Istentől, a Tisztaságtól magától jön, akkor lélegzetedet könnyen meg tudod tisztítani.

Minden belégzésnél próbáld azt érezni, hogy végtelen békét viszel a testedbe. A béke ellentéte a nyugtalanság. Kilégzésnél próbáld meg érezni, hogy kiveted magadból azt a nyugtalanságot, ami benned van, és amit magad körül látsz. Ha így lélegzel, meglátod, a nyugtalanság fokozatosan elhagy. Ha ezt elvégezted néhányszor, érezd, hogy erőt lélegzel be az univerzumból; kilégzéskor pedig érezd, hogy minden félelmed elhagyja tested. Azután, ha ezt is elvégezted néhányszor, próbáld azt érezni, hogy végtelen örömet lélegzel be, és gondokat, szenvedést és szomorúságot lélegzel ki.”

 

3, Virág a szívben meditáció

„Kérlek, képzelj el szívedben egy virágot, egy rózsát. Érezd, hogy a rózsa még nem nyílt ki teljesen, még bimbó. Miután két vagy három percet meditáltál, próbáld meg elképzelni, ahogy a rózsa sziromról-sziromra kinyílik. Lásd és érezd, ahogy a rózsa sziromról-sziromra nyílik. Azután öt perc elteltével próbáld meg azt érezni, hogy egyáltalán nincs szíved, csak egy virág van benned, amit „szív”-nek hívnak. Nincs szíved, csak egy virág. A virág a szíveddé vált, vagy a szíved vált virággá. Hét vagy nyolc perc után érezd, kérlek, hogy a virágszív vagy a szívvirág beborította egész testedet, a tested már nem létezik. Tetőtől-talpig rózsa illatát érzed. Ha a térded szemléled, a rózsa illatát érzed. Ha a fejedre tekintesz, a rózsa illatát érzed. Mindenhol a rózsát érzed. A rózsa szépsége, illata és fénye áthatotta egész testedet. Ha érzed, hogy tetőtől-talpig a rózsa szépségévé, illatává, fényévé és gyönyörévé váltál, akkor kész vagy arra, hogy magadat a Legfelsőbb lába elé helyezd, aki az én Gurum, a te Gurud, és mindenki Guruja. Azt érzed: „Ó Legfelsőbb Úr, íme Lábad elé helyezem magam.” Ezután meditációd véget ért.”

 

4, Válj a lélekké meditációban

„Ha meg akarod tisztítani az elmédet, az a legjobb, ha meditáció közben mindennap pár percre elképzeled, hogy nincs elméd. Mondd magadban: „Nincs elmém, nincs elmém. Csak szívem van.” Egy idő után érezd és mondd: „Nincs szívem. Csak lelkem van.” Amikor azt mondod: „lelkem van”, eláraszt a tisztaság. Egy idő után azonban még mélyebbre és tovább kell menned, és nemcsak azt mondani: „lelkem van”, hanem azt, hogy: „én a lélek vagyok.” Közben képzeld el a legszebb gyermeket, akit valaha is láttál, és érezd, hogy lelked végtelenül szebb, mint ez a gyermek.

Amikor azt tudod mondani és érezni, hogy „a lélek vagyok”, és erre az igazságra tudsz meditálni, abban a pillanatban lelked végtelen tisztasága belép a szívedbe. A szívből ez a végtelen tisztaság aztán az értelembe megy. Ha tehát igazán érezni tudod, hogy csak a lélek vagy, akkor a lélek meg fogja tisztítani az elmédet.”
További meditációs gyakorlatokat találsz az alábbi oldalon:
http://gunagriha.org/meditacio/meditacios-gyakorlatok/

Még több meditációs gyakorlattal ismerkedhetsz meg, ha beszerzed Sri Chinmoy: „Meditációs technikák” vagy „Mire meditálj?” című könyvét:

http://www.sorsnavishop.hu/sri-chinmoy-88/sri-chinmoy-meditacios-technikak-362
http://www.sorsnavishop.hu/sri-chinmoy-88/sri-chinmoy-mire-meditalj-428

 

Kérdés: Melyik isteni tulajdonságra meditáljunk először?

Sri Chinmoy: Amikor törökülésben vagy lótuszülésben ülsz, és belélegzel, tudatosan érezd, hogy isteni szeretetáradat folyik át egész testeden. Szeretet nélkül nincs Isten, és emberi létezés sincsen. Szereted magadat, szereted Istent, szereted azokat, akik közel állnak hozzád, és szereted az emberiséget, mint egészet. Ezért először Isten szeretet-aspektusát próbáld meg előtérbe hozni. Ha egyszer ezt a szeretet-aspektust megszilárdítottad magadban, meglátod, az összes többi aspektus elkerülhetetlenül jön majd. A szeretet az összes isteni tulajdonság előfutára. Ha tehát Isten után könyörögsz, érezz szeretetet – azonnali, spontán, fenntartás nélküli, lélekteljes szeretetet. Isten összes többi isteni tulajdonságai elkerülhetetlenül követni fogják ezt az isteni szeretetet.

 

A meditáció 3 fontos alapszabálya – ha ezeket betartod sikerrel jársz

1, Kezdd el!
Kezdd el a meditációt Itt és Most. Ez a lélek mottója.

2, Légy rendszeres!
Határozd el, hogy minden reggel 5-10-15 perc meditációval kezded a napot. Hétvégén és ünnepnapokon is.

3, Soha ne add fel!
Ez a titkok titka. Ha feladod, abbamarad az utazás, megállsz, és nem fejlődsz tovább. Ha nem adod fel, akkor biztos, hogy eléred a célodat.

Emellett fontos, hogy ne legyenek elvárásaid. Ha úgy érzed semmi nem történt a meditációban, nem baj. Ezt csak az értelem érzékeli semminek, a meditációra szánt idő sosem telik el hiába. Lényed mélyebb részében az átalakulás elkezdődik. Csak légy rendszeres és kitartó, az meghozza az eredményt.

Meditáció kezdőknek – Kezdd el most! – nézd meg a rövid videót:
https://www.youtube.com/watch?v=joR3jJiVitg

 

Fontos a rendszeresség

„A rendszeresség a legfontosabb. Gyakorolj rendszeresen, mindig egy adott időpontban.”

„Ha komolyan gondolod a spirituális életet, akkor legalább naponta egyszer meditálnod kell. Ha igazán lelkes vagy, háromszor is meditálhatsz: kora reggel, délben, az ebédszünetben és este. A reggeli és esti meditációd lehet hosszabb, negyed vagy félórás, míg a déli meditáció lehet akár csak öt-tíz perc. Ha nem lehetséges, hogy naponta háromszor tápláld a lelkedet, akkor, kérlek, tápláld legalább egyszer.”

„Jobb, ha naponta csak egyszer, de jól meditálunk reggel, mintha egy nap hatszor ülünk le lehunyt szemmel, és csak hagyjuk, hogy kellemes gondolatok haladjanak keresztül a fejünkön.”

 

A reggeli meditáció a legjobb

„Ha reggel meditálsz, meglátod, hogy meditációd a legeredményesebb lesz. Mielőtt a nap felkel, a föld tudata még nincs felbolydulva. A világ még nem kezdett bele mindennapi kavargásába. A természet nyugodt és csendes, és segít neked meditálni. Amíg a természet mélyen alszik, a bennünk rejtező állati, avagy megvilágosulatlan tudatunk is alszik. Ilyenkor még mindig az energiát adó és beteljesítő álmok világában járunk, ahonnan a valóság is kifejlődhet. Ezért a felébredt törekvő tudat a kora reggeli meditációból merítheti a legtöbbet.”

 

Ha meditálsz ezeknek légy tudatában

„Amikor meditálsz, légy tudatában három dolognak: a tisztaságnak egész lényedben, az alázatnak egész lényedben, és a hálának minden tagodban és minden sejtedben.

És amikor ki- és belélegzel, érezd, hogy egy folyó áramlik ki és be állandó egységben a Forrással, a Legfelsőbbel. Ha így meditálsz, feltétlenül százszázalékos eredményt érsz el.”

 

A meditáció ABC-je

„Ha otthon meditálsz, rendezz be egy sarkot a szobádban. Ez legyen egy teljesen tiszta és szent, egy megszentelt hely, amelyet csak meditációra használsz.

Építhetsz ott egy oltárt, és rátehetsz egy képet a spirituális mesteredről, vagy olyan más spirituális személyről, akit szeretsz, és akit a mesterednek tekintesz.

(A következő képek közül is választhatsz:
http://meditalj.hu/meditacios-gyakorlatok/kepek-meditaciohoz/)

Az is segít, ha meggyújtasz egy füstölőt, és friss virágot tartasz az oltáron.

Amikor megérzed a füstölő illatát, talán csak egy cseppnyi inspirációt és tisztaságot nyersz, de ezt az egy cseppet is hozzáadhatod belső kincseidhez.

Ugyanez vonatkozik a gyertyára is, amit a meditációhoz meggyújtunk. A gyertya lángja önmagában nem fog törekvést adni, ha azonban egy külső lángot látsz, akkor azonnal érzed, hogy a belső lényedben égő láng szintén magasra, magasabbra és a legmagasabbra kúszik.

Segít, ha meditáció előtt lezuhanyozol vagy megfürdesz. A test tisztaságának nagy jelentősége van a tudat megtisztításában. Ha nem tudsz zuhanyozni vagy fürdeni, mielőtt leülnél a meditációhoz, legalább az arcodat mosd meg. Jó, ha könnyű és tiszta ruhát viselsz.

Napi egyéni meditációdkor próbálj meg egyedül meditálni. Ez a szabály nem vonatkozik házastársakra. Ha ugyanaz a spirituális mesterük, minden további nélkül meditálhatnak együtt.

Meditáció közben fontos, hogy a gerincünk egyenes, a testünk pedig laza legyen. Ha a test merev, akkor nem tudjuk befogadni azokat az isteni és beteljesítő tulajdonságokat, amelyek a meditáció alatt a testben és a testen keresztül folynak. Az sem jó, ha a test kényelmetlenül érzi magát. Amikor meditálsz, akkor belső lényed önkéntelenül kényelmes helyzetbe fogja hozni a testedet, és aztán tőled függ, hogy ezt a helyzetet megtartod-e. A lótuszülés legnagyobb előnye, hogy segít egyenesen tartani a gerincoszlopot, de a legtöbb ember számára kényelmetlen. A lótuszülés tehát egyáltalán nem szükséges ahhoz, hogy megfelelően meditáljunk. Nagyon sokan széken ülve is jól meditálnak.

Fekve meditálni egyáltalán nem ajánlatos még olyanoknak sem, akik már több éve meditálnak. Ha fekvő helyzetben akarunk meditálni, akkor az álom világába vagy egyfajta szendergésbe esünk. Ezenkívül fekve a légzés sem olyan kielégítő, mint ülve, mert fekvő helyzetben a légzés nem tudatos, és nincs ellenőrzés alatt.

A helyes légzés a meditációnál nagyon fontos. Ha leülsz meditálni, próbálj meg olyan lassan és csendesen belélegezni amennyire csak lehet, hogy ha valaki egy cérnaszálat tenne az orrod elé, az meg sem mozdulna. Mikor kilélegzel, próbáld még lassabban kifújni a levegőt, mint ahogy belélegeztél. Ha lehetséges, tarts egy rövid szünetet a kilégzés és a következő belégzés között. Ha tudod, tartsd vissza lélegzetedet néhány másodpercig. De ha nehezedre esik, akkor ne tedd. Soha ne tégy olyat, ami árthat a szervezetednek vagy a légzőrendszerednek.”

 

Mit tégy, ha nem tudod lecsendesíteni az elmét

Kérdés: Kezdő vagyok a meditációban, és nem sikerül megfékeznem a gondolataimat. Hogyan lehet sikeres meditációm?

Sri Chinmoy: Ha kezdő vagy, próbálj meg csak isteni gondolatokat beengedni, és ne engedd be az istenteleneket. Jobb, ha az embernek egyáltalán semmi gondolata sincs meditáció közben, de a kezdő számára szinte lehetetlen, hogy az elméjét gondolatok nélkül tartsa. Tehát kezdheted azzal, hogy jó gondolataid vannak: „Jó akarok lenni, spirituálisabb akarok lenni, jobban akarom szeretni Istent, csak Érte akarok létezni.” Engedd, hogy ezek az elképzelések növekedjenek benned. Egy vagy két isteni gondolattal kezdheted: „Ma teljesen tiszta leszek. Nem engedem, hogy bármi rossz gondolat belém hatoljon, csak a békét engedem magamba.” Ha engeded, hogy egy isteni gondolat növekedjen benned, meglátod, hogy tudatod azonnal javul.

Miért nem tudsz meditálni? Nézd meg az alábbi rövid videót:
https://www.youtube.com/watch?v=j1B1-PTPyHs

 

Zene meditációhoz

„A meditációt és a zenét nem lehet elválasztani egymástól. Ha szívünk legmélyebb zugában sírunk békéért, Fényért és üdvösségért, az a meditáció legjobb fajtája. A meditáció után a következő legjobb a zene, a lélekteli zene, az a zene, amely lelkesíti és felemeli törekvő tudatunkat. Nem tudunk napi huszonnégy órát meditálni, de két órát talán tudunk. A többi időben játszhatunk vagy hallgathatunk lélekteli zenét. Amikor lélekteli zenét, a szív zenéjét játsszuk vagy hallgatjuk, azonnal a tudat magasabb régiójába kerülünk.”

„Valahányszor lélekteli zenét hallunk, inspirációt és örömet nyerünk. A zene egy szempillantás alatt képes megemelni tudatállapotunkat.”

Meditációs zenéket itt találsz:
http://gunagriha.org/sri-chinmoy-elete-es-tanitasa/sri-chinmoy-meditacios-zene/

 

Mantrák, spirituális dalok éneklése a meditáció egy formája

„Az éneklés azonnal ösztönöz, és felébreszti a szunnyadó lelket bennünk. Ha egy isteni dalt, egy lélekteli dalt éneklünk, az azonnal tisztaságot hoz a rendszerünkbe. Az éneklés megtisztítja korlátozott tudatunkat, és egyetemes harmóniát ad nekünk.”

Mantrák kottával és hanganyaggal:
http://meditalj.hu/zene-meditaciohoz/mantrak-meditaciohoz/

 

Meditációs tanfolyam Itt és Most

NÉGY RÉSZES OTTHON VÉGEZHETŐ MEDITÁCIÓS TANFOLYAM GUNAGRIHÁVAL

Gunagriha, praktikus tanácsokat ad a meditáció elkezdéséhez és gyakorlásához.

Az otthon elvégezhető meditációs tanfolyam, mely Sri Chinmoy meditációs mester tanítására épül, megismertet a meditáció alapjaival, a fontos kezdeti lépésekkel.

Meditációs tanfolyam Itt és Most:
http://gunagriha.org/meditacios-tanfolyam-itt-es-most/

 

A meditáció végső céljáról itt olvashatsz:
http://meditalj.hu/meditacio/a-meditacio-legfelsobb-titka/

 

Honlapajánló:

srichinmoy.hu
gunagriha.hu
meditalj.hu
sorsnavishop.hu

Gunagriha előadás videók: https://www.youtube.com/channel/UCoBUWh_Bl95ftwbqe_1h0XQ
Gunagriha facebook oldala: www.facebook.com/gunagriha

 

Könyvajánló:

Sri Chinmoy: Meditáció
Sri Chinmoy: Meditációs technikák
Sri Chinmoy: Mire meditálj?
Gunagriha: Sorsnavigátor 1
Gunagriha: Sorsnavigátor Héthetesek

 

Eseményajánló:

Előadások a meditációról: http://gunagriha.org/eloadasok/
Nyitott meditációk: http://gunagriha.org/nyitott-meditaciok-budapesten-minden-penteken/

 

Comments are closed